Integracja sensoryczna

Wiedza o teorii integracji sensorycznej dotarła do Polski w roku 1993. Klasyczna definicja podaje, że integracja sensoryczna jest to takie uporządkowanie wrażeń zmysłowych, aby mogły być użyte w celowym działaniu(J. Ayres 1992).
Trudności w przetwarzaniu bodźców sensorycznych i regulowaniu reakcji na nie zaburzają nie tylko ruchowy, ale i społeczny oraz emocjonalny rozwój dziecka.
Właściwe rozpoznanie zaburzeń przetwarzania zmysłowego jest niezbędne do ustalenia postępowania usprawniającego. Według obecnych zaleceń terapia powinna uwzględniać pracę nad indywidualnymi problemami dziecka prowadzoną w jego środowisku.
 

Objawy zauważane przez rodziców i nauczycieli:

  • hiperaktywność
  • hipoaktywność
  • problemy z koncentracją uwagi
  • nadpobudliwość emocjonalna
  • obniżony poziom koordynacji wzrokowo-ruchowej
  • niezdarność ruchowa
  • zaburzenia poczucia kierunku
  • słaba organizacja zachowania
  • zaburzenia mowy
  • problemy w obcowaniu z innymi dziećmi
  • problemy z czytaniem, pisaniem i rysowaniem
  • problemy w samoobsłudze i wykonywaniu codziennych czynności
  • niska samoocena
Script logo